سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تابستان 1385 - رسانه




برادرت را با نیکویى بدو سرزنش کن ، و گزند وى را به بخشش بدو به وى بازگردان . [نهج البلاغه] پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
اوقات شرعی
کل بازدیدها:264008 .:. بازدید امروز:24
موضوعات نوشته ها

لینک به لوگوی من
تابستان 1385 - رسانه

دوستان من

جستجو در متن وبلاگ

جستجو:

اشتراک در خبرنامه
 

آرشیو

آهنگ وبلاگ

وضعیت من در یاهو
  • خاطرات سفر به سرزمین وحی(1) نویسنده: محمد جواد
    جمعه 85/6/31 ساعت 11:4 عصر

    با عرض معذرت از تاخیر به وجود آمده

     

    تعادل در ایرباس

    هنگام حرکت از مهرآباد دو کاروان دانشجویی بودیم هرکدام 120 نفر یعنی روی هم رفته 240 نفر. یک ایرباس کامل.حالاحساب کنید وقتی 40 تا جوون سوار یک اتوبوس می شوند چه شلوغ بازی در می آورند تا چه برسه به 240 نفر آن هم تو آسمون. فقط یک چشمه براتون می گم: رسیدیم بالای مدینه. خلبان گفت: مسافران محترم الان از پنجره های سمت راست می توانید مدینه را ببینید. در کمتر از کسری از ثانیه تمام بچه ها ریختند سمت راست هواپیما و شروع کردن به کله کشیدن. اوضاع به قدری بی ریخت شد که مهماندارها شروع کردن به دادزدن که تو رو خدا بشینید سرجاتون الان است که تعادل هواپیما به هم بخوره.

    اولین دیدار

    مدینه حس غریبی داشت. اول بار که مسجدالنبی را دیدم آن چنان دچار بهت شدم که تا چند دققیه نمی دانستم چه کار کنم. تا این که روحانی کاروان شروع به خواندن مناجات کرد: السلام علیک یا رسول الله.....  و  آن گاه بود که زبانی بهتر از اشک برای درد دل با رحمه للعالمبن نبود.

    کاش من یک کبوتر بودم!

    بعد از اولین نماز صبح در مسجدالنبی به طرف بقیع رفتیم. وقتی رسیدیم هنوز در را باز نکرده بودند. شیعیان به خصوص ایرانیان پشت در جمع شده بودند و آرام آرام اشک می ریختند. همین که در باز شد همه هجوم آوردند و در یک نقطه تجمع کردند. من که نمی دانستم قبر هر یک از ایمه کجاست هی از بین جمعیت نگاه میکردم تا اینکه طاقت نیاوردم و از کناری ام پرسیدم. با دست گوشه ای را به من نشان داد. جایی که چهار سنگ کنار هم قرار داشت و زایران این چهار قبر از پشت میله ها برای امامان غریبشان اشک می ریختند. و کبوتران تنها زایرانی بودند که بدون مزاحمت خود را به مزار ایمه بقیع می رساندند. اینجا بود که برای اولین بار آرزو کردم کاش من یک کبوتر بودم!

    ادامه دارد.....


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • امشب در سر شوری دارم! نویسنده: محمد جواد
    چهارشنبه 85/6/1 ساعت 2:11 صبح

    این یادداشت را وقتی می نویسم که ساکم را بستم و همه چیزهای مورد نیاز را در آن گذاشته ام.

    از حوله احرام گرفته تا قرآن کوچکم.

    ساعت 5  صبح قرارمان مهرآباد است یعنی دو سه ساعت دیگر.

    امشب از شوق سفر و از ترس جاماندن نتوانستم بخوابم.

    نمی دانم چرا این سفر قسمت من شد. وقتی که اسامی دانشجویانی که اسمشان برای عمره دانشجویی درآمده بود اعلام کردند اولش فکر کردم اسم من درنیامده  اما وقتی دقت کردم دیدم آخرین اسم، اسم من است.

    برای من که اولین بار است به این سفر می روم تجربه تکرار نشدنی است. تجربه زیارت مدینه و مکه. محل ظهور و تجلی اسلام. جایی که برای اولین بار ندای دعوت پیامبر اسلام بلند شد و جایی که یاسر و سمیه با پایداری بر اسلام اولین شهدای آخرین دین الاهی شدند و ما اینک میراث دار آنانیم. ما میراث دار کسانی هستیم که سه سال در شعب ابی طالب با کمترین قوت ممکن و در آفتاب گرم جزیره العرب زندگی کردند و در مقابل دشمن سر فرود نیاوردند. در مدینه ای قدم خواهم زد که روزی صدای گام های پیامبر اسلام را می شنید که به سوی خانه دخترش می رفت و در همان مدینه ای که روزی در خانه دختر همان پیامبر را آتش زدند.

    دعا کنید که خدا به من معرفت بدهد و بتوانم حال که با دعوت خودش مرا به اینجا کشانده دست خالی برنگردم و کوله بار پری از توفیق و معرفت برگیرم.

    با عرض معذرت از همه دوستانی که نتوانستم با آنها خداحافظی کنم. حلالم کنید.

     


    دل نوشته‏ها نظرات دیگران ( )

  • فان حزب الله هم الغالبون نویسنده: محمد جواد
    دوشنبه 85/5/23 ساعت 9:27 عصر

    پیروزی حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی مردم لبنان بر همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان مبارک

    قال الله تعالی : فاصبر ان وعدالله حق و لایستخفنک الذین لایوقنون.

    آیت الله خامنه ای: سلا‌م بر ملت لبنان , سلا‌م بر حزب الله پیروز و سلا‌م بر رهبر دلا‌ور و مومن عربی سید حسن نصرالله.

    در همین زمینه:

    ویژه نامه سایت رهبر معظم انقلاب درباره حوادث لبنان

    حسن نصرالله فرزند اسلام

    گزارش تصویری بازتاب از شادی مردم لبنان


    پیامبر اعظم نظرات دیگران ( )

  • از مشروطه بهارستان تا مشروطه دارآباد نویسنده: محمد جواد
    جمعه 85/5/20 ساعت 8:30 عصر

    شنبه و یک شنبه این هفته ( 14و15 مرداد) به مناسبت صدمین سالگرد مشروطیت دو همایش بزرگداشت در تهران برگزار شد. همایش اول را مجلس شورای اسلامی و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در ساختمان مجلس در بهارستان برگزار کرد و همایش دوم به همت حزب مشارکت و روزنامه شرق در تالار رایزن دردارآباد برگزار شد.

    من در هر دو همایش شرکت کردم صبح شنبه و عصر یکشنبه را در افتتاحیه و اختتامیه همایش بهارستان و عصر شنبه را در همایش دارآباد.

    سخنرانان همایش بهارستان کسانی بودند همچون عماد افروغ، رسول جعفریان، علی ابوالحسنی، ناطق نوری و...  در همایش دارآباد هم چهره هایی همچون عزت الله سحابی، عماد باقی، حجتی کرمانی، معادیخواه ، آرمین و.... سخنرانی و ارایه مقاله کردند.

    بانیان این دو همایش که در واقع سران دو قطب سیاسی کشور هم محسوب می شوند هر یک سعی داشتند مشروطیت را در جهت منافع سیاسی خود نشان دهند.

    در همایش بهارستان سخن از عدالتخانه و شیخ فضل الله نوری و دیدگاه های فقهی نایینی و انحراف مشروطیت بود و در همایش بهارستان بحث دموکراسی و ستارخان و باقرخان و ضرورت رجوع به اصول دموکراسی بود.

    جدای از همه این دعواها که متاسفانه در بسیاری از اوقات به جای پرداختن به واقعیات تاریخی در کشمکش های سیاسی دستاویز جناح ها و احزاب قرار می گیرد به نظر من باید هر ایرانی در قصه مشروطیت به دقت تامل کند و عبرت های آن را دریابد. چگونه ممکن است مجتهدی همچون شیخ فضل الله نوری که به روایت تاریخ هنگامی که وی از محله های تهران قدیم مانند سنگلج عبور می کرد مردم به چرخ های کالسکه او تبرک می کردند اعدام شود و در پای دار او مردم به شادی بپردازند؟ چگونه سفارت انگلیس که مردم ایران قرن هاست از دشمنی ها و شیطنت های آن در امان نیستند به ناگاه دایه مهربان تر از مادر می شود و آغوش محبت خود را برای مشروطه خواهان استبداد گریز می گشوید؟ و چگونه است که روحانیون بسیاری مانند تقی زاده پس از مشروطیت عمامه از سر برداشته و در جبهه انگلیس موضع گیری می کنند؟

    فکر می کنم تامل در تاریخ مشروطیت و یافتن پاسخ این سوالها می تواند ما را در ساختن بهتر ایران 1404 و عبور از مشکلاتی که هر روز بیشتر رخ می نماید کمک نماید.


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • لینکده نویسنده: محمد جواد
    پنج شنبه 85/5/19 ساعت 2:40 عصر

     لینکده مجددا با آدرس http://linkade.ir فعال شد و عضویتش فعلا برای همه آزاد است. حتما عضو شوید و آن را فعال کنید در مقابل لینکستان‏های ضد انقلاب. همچنین باید تا جای ممکن آن را گسترده کرد و فقط محدود در یک حوزه مشخص نباشد.


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • علی علیه السلام نویسنده: محمد جواد
    سه شنبه 85/5/17 ساعت 12:38 عصر

    با تشکر از وبلاگ گاواره


    دل نوشته‏ها نظرات دیگران ( )

  • نشست تخصصی راهکارهای حضور اینترنت و وبلاگ در رسانه ملی نویسنده: محمد جواد
    پنج شنبه 85/5/12 ساعت 8:31 عصر

    امروز نشست تخصصی بررسی راهکارهای حضور اینترنت و وبلاگ در رسانه ملی با حضور جمعی از مدیران ارشد صداوسیما و کارشناسان رسانه و صاحبنظران حوزوی در قم برگزار شد.

    من خودم دوست دارم یک جور دیگر از این نشست گزارش بدهم اما به خاطر گل روی آقای نجمی( همون حاجآقای جوون و خوش تیپی که عکس انتخاباتی اش پایین عکسها است) دو ورژن از گزارش را می نویسم. یکی نسخه رسمی و دیگری غیررسمی که البته بیشتر به حواشی می پردازد. اگر حوصله این ورژن اول را ندارید همان اول برود سراغ دومی. راستی عکس ها را هم ببینید.

    نسخه اول (رسمی)

    در نشست تخصصی راهکارهای حضور اینترنت و وبلاگ در رسانه ملی، مهندس مهدی افراسیابی معاون فنی سازمان صدا و سیما با اشاره به افق رسانه ای صدا وسیما گفت: یکی از اصول و ارزش های حاکم بر رسانه ملی که در افق ده ساله صداوسیما به عنوان منشور رسانه ای مطرح است، نیاز، مصلحت و میل مخاطبان برنامه های صداوسیما است و از این رو تولید و عرضه محتوی در عرصه شبکه های رایانه ای هم با این رویکرد صورت می گیرد.

    رییس هیات مدیره شرکت سروش رسانه با بیان دیدگاه های متفاوت در زمینه برخورد با فناوری های روز گفت: آن چه در برخورد با فناوری های نوین و به خصوص اینترنت باید به آن توجه کرد شناخت دقیق از آن فناوری و رسانه و پس از آن برنامه ریزی و جهت دهی مناسب برای استفاده از آن است.

    افراسیابی افزود: متاسفانه در کنار این دیدگاه دو نظریه دیگر وجود دارد که بنا بر نظریه اول باید به صورت کلی با این فناوری ها و رسانه های جدید مبارزه کرد و بر اساس نظریه دیگر به صورت کامل باید با رسانه های جدید همکاری کرد در حالی که حد وسط میان این دو نظریه باید برگزید که همان استفاده از فناوری های جدید با ایجاد فرهنگ مناسب آن و برنامه ریزی است.

    معاون فنی سازمان صدا و سیما در پایان با اشاره به ضرورت استفاده از محتوی مفید موجود در شبکه جهانی اینترنت گفت: ما به عنوان رسانه ملی، استفاده از وبلاگ را در صداو سیما ضروری می دانیم و به دنبال بررسی راهکارهای این حضور هستیم و امیدواریم با برگزاری جلساتی مانند این حضور اینترنت و وبلاگ در عرصه رسانه ملی محقق شود.

    در ادامه این نشست حجت الاسلام بیات مدیر رادیو معارف با اشاره به آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه گفت: بر اساس این آیه مسلمانان باید با توجه به موقعیت زمانی و مکانی خود همه ابزارهای موجود برای مبارزه با دشمن را به کاربندند و در زمان ما یکی از این ابزارها اینرنت و رسانه های الکترونیک است که باید از آنها تا جای ممکن استفاده کرد.

    بیات افزود: هم اکنوان ابزار و سخت افزار استفاده از اینترنت موجود است و باید به فکرمحتوی برای آن بود.

    وی افزود: رادیو معارف حامی حضور اینترنت و صداوسیما است و از آن استقبال می کند.

    کمال اکبری مدیر خبر رادیو معارف هم در این نشست متغیر بودن محتوی های ارایه شده در اینترنت را یکی از مشکلات پیش روی صداوسیما در جهت انعکاس مطالب وبلاگ ها دانست و گفت: ممکن است پس از معرفی مطالب یک سایت یا وبلاگ محتوی آن تغییر کند و مسایل نامناسبی جای آن را بگیرد همان گونه که بسیاری از نویسنده ها به دلایل مختلف تغییر دیدگاه می دهند و خلاف آن چه قبلا اعتقاد داشتند بنویسند.

    وی یکی دیگر از چالش های حضور اینترنت در رسانه ملی را بحث تبلیغات خواند و گفت: با مطرح کردن اسم وبلاگ ها در واقع از آنها تبلیغ شده و این می تواند حرکت فرهنگی وبلاگ را به سمت تجاری شدن بکشاند.

    اکبری ادامه داد: علاوه بر این وبلاگ محل عرضه تجربیات و دیدگاه های شخصی است در حالیکه صداوسیما برای عامه مردم محتوی تولید و عرضه می کند و این دو در تضادند.

    مهندس ابراهیم خرم نژاد مدیر فنی رادیو معرف نیز در این نشست گفت: هنگامی که یک رسانه جدید به صورت سخت افزاری و ابزاری مطرح می شود باید فرهنگ مناسب با آن را ایجاد کرد و نباید منتظر ماند تا این رسانه فرهنگ خود را وارد کند و سپس به مبارزه با آن بپردازیم.

    وی در ادامه راهکارهای حضور اینترنت در صداوسیما را برشمرد و گفت: باید محتوای اینترنتی را نشانه دار کرد تا بتوان به صورت مناسب از آن استفاده کرد. همچنین نباید از اینترنت به عنوان خروجی صداوسیما یاد کرد بلکه باید آن را یکی از ورودی های اطلاعاتی صداوسیما دانست.

    خرم نژاد در مورد آفت تجاری طرح اینترنت در رسانه ملی گفت: حمایت از محتوای سایتهای مفید لزوما به معنای تبلیغ آنها نیست هر چند می توان ساز و کاری هم برای این نوع از تبلیغ تعریف کرد.

    حجت الاسلام آقامیری معاون موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و مدیر پایگاه اینترنتی حج دیگر شرکت کننده در این نشست بود. آقا میری گفت: تب اینترنت در کشور ما بسیار داغ است اما صدا و سیما همراه با این حرکت نیست و اگر هم در این زمینه کاری می کند سعی بر ایجاد دوسویگی در آن دارد درحالیکه این امر از عهده صداوسیما برنمی آید.

    وی افزود: صداو سیما در این زمینه باید حرکت خود را در راستای اهداف خود پیش گیرد اما مستقیما وارد عرصه اینترنت نشود بلکه با همکاری دیگر مراکز مرتبط در این امر فعالیت نماید.

    مهندس محمدرضا فخری رییس دفتر توسعه وبلاگ دینی و مدیر سایت پارسی بلاگ هم دراین نشست گفت: عدم اعتماد به اینترنت مهم ترین چالش بین اینترنت و صداوسیما است که باعث شده حرکت رسانه ملی به این سمت بسیار با احتیاط باشد.

    وی ادامه داد: محتوی موجود در اینترنت بسیار حجیم و مفید و جدی است و نمی توان به راحتی از آن گذشت و صداسیما باید با سیاستگذاری از این محتوی استفاده نماید.

    نسخه دوم (حواشی)

    1- وقتی که خواستیم وارد صداوسیمای قم بشویم آقای محترم حراست گفت: آقایون آفیش شدند. همراه بنده پرسید: ببخشید آفیش دیگه چه صیغه ایه؟ ... خلاصه دردسرتون ندهم با کلی عز و التماس و به شرط اینکه بچه های خوبی باشیم و از در و دیوار صداوسیما که لابد خیلی محرمانه است عکس نگیریم ما را راه داد ند به سالن جلسه.

    2- طبق معمول این جلسات که تاخیر کاملا طبیعی است! این جلسه هم حدودا با نیم ساعت تاخیر شروع شد.

    3- در بین صحبت هایی که مطرح شد به نظر من صحبت آقای خرم نژاد از همه بهتر بود و راهکارهای عملی هم ارایه داد. در عوض صحبت های آقای اکبری حسابی خون ما را جوش آورد و انگار نه انگار که یک عمری ما وبلاگ نویس بودیم حالا آقا آمده می گه وبلاگ این طور است و آن طور و خطر داد و جیز است و... بگذریم همین آقا آخر جلسه وقتی دید همه دارند از وبلاگ دفاع می کنند شرع کرد حرفهاشو پس گرفتن و توجیه.

    4- جلسه که تمام شد رفیق شفیق ما( احمد آقای نجمی) آمد سراغمان که آقا، خبرنگار صداوسیما تصادف کرده و تو که حالا داری خبر برای ما می نویسی برای صداوسیما هم بفرست که دیدیم حالا خر بیار و باقالی بار کن.

    بگذریم جلسه خوبی بود اگر ادامه پیدا کند و پس از مصوب شدن راهکارهایش در بایگانی پر پیچ و خم جام جم گم و گور نشود.

    و اما این هم عکس ها

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • بازتاب دایه مهربان تر از مادر! نویسنده: محمد جواد
    پنج شنبه 85/5/5 ساعت 12:18 صبح

    سایت خبری بازتاب امروز گفت‏وگویی با یکی از مدرسین حوزه علمیه قم انجام داده است و با این تتیر: آیا برای مراجع تقلید اهمیت قتل‌عام شیعیان، کمتر از ورود زنان به ورزشگاه‌هاست؟ آن را منتشر کرده است. متاسفانه دست‏اندرکاران سایت بازتاب یا دایه مهربان‏تر از مادرند و یا نمی‏توانند شرایط و موقعیت‏ها را درک کنند. وقایع خون‏بار جنوب لبنان و فلسطین، دل هر مسلمان و هر آزاده‏ای را در جهان امروز به درد می‏آورد و قطعا این وظیفه همه مسلمانان و خصوصا علمای جهان اسلام است تا به یاری دیگر همکیشان خود برسند و قضیه اسراییل را یک بار برای همیشه حل کرده و به قول امام راحل شر این غده چرکین سرطانی را از سر جهان اسلام‍، یکبار برای همیشه کم کنند. اما باید دید در این میان وظیفه هر کس چیست؟ و شرایط چه چیز را اقتضا می‏کند؟ الان حزب الله لبنان به چه چیز نیاز دارد؟ به اسلحه و مهمات؟ یا به نیروهای کماندو و تکاور و استشهادیون بسیجی؟ شرایط امروز لبنان خطرناک‏تر است یا آن زمان که اسراییل تا بیروت پبش آمده بود؟ پس چرا امام اعلام جهاد نکرد؟ اما چرا امام در مساله سلمان رشدی ذره‏ای کوتاه نیامد و همه مصیبت‏ها و هزینه‏های آن فتوی را قبول کرد؟

    علما و مراجع تقلید با توجه به شرایط حاضر وظیفه خویش را انجام داده‏اند. یعنی حمایت معنوی و آگاه سازی مسلمانان از توطیه دشمنان و حمایت مادی تا جای توان. اما اعلام جهاد و اعزام نیرو برای کمک به حزب‏الله نه تنها نیاز امروز حزب الله نیست بلکه شرایط را پیچیده تر می‏کند و از سوی دیگر این‏گونه تصمیم‏گیری‏ها بنابر شرع و قانون برعهده ولی فقیه است. باید دید ولی فقیه به کدام سو اشارت دارد تا بدان سمت حرکت کرد.

    لینک‏های زیر برخی از مواضع علما و مراجع و طلاب حوزه است که از پایگاه خبری رسا (پایگاه خبری حوزه‏های علمیه) استخراج کردم. هر چند تعداد بسیار بیشتری از این دست خبرها در این سایت وجود داشت اما من تعدادی را با توجه به محدودیت وبلاگ انتخاب کردم

    همه مسلمانان جهان از حزب الله پشتیبانی کنند

    آیت الله زنجانی تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرد

    اسکان آوارگان حمله صهیونیست‌ها توسط دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در سوریه

    راهپیمایی طلاب خارجی حوزه علمیه قم در حمایت از حزب الله

    کمک مالی فضلا و طلاب حوزه علمیه قم به مردم لبنان

    آیت الله نوری همدانی اجازه صرف وجوهات شرعیه را برای کمک به مردم فلسطین و لبنان صادر کرد

    آیت الله جوادی آملی: حمایت از مردم فلسطین و لبنان بر هر مسلمانی لازم است

    آیت الله موسوی اردبیلی از دولت های اسلامی خواست در برابر دشمن مشترک ایستادگی کنند

    مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان: سید حسن نصرالله پرورش‌یافته حوزه‌های علمیه است

    مدیرحوزه علمیه قم خواستار حمایت گسترده حوزه‌های علمیه ومسلمانان از مردم لبنان و فلسطین شد

    معاون سیاسی جامعه مدرسین: سید حسن نصر الله، شاگرد مکتب امام خمینی است

    آیت‌الله تبریزی خواستار امدادرسانی به مردم مظلوم لبنان شد

    آیت‌الله فاضل لنکرانی مسلمانان را به قیام علیه صهیونیست ‌ها فراخواند

    انتقاد آیت ‌الله ‌امینی ‌از سکوت ‌کشورهای‌ اسلا‌می


    رسانه نظرات دیگران ( )

  • حسن نصرالله فرزند اسلام نویسنده: محمد جواد
    چهارشنبه 85/4/28 ساعت 2:50 صبح

    شما نمی‌دانید امروز با چه کسی می‌جنگید. شما با فرزندان محمد (ص)، علی، حسن و حسین(ع) و با اهل بیت رسول خدا و اصحاب او وارد جنگ شده‌اید. شما با قومی می‌جنگید که ایمانی فراتر و برتر از همه انسان‌های این کره خاکی دارد.       پیام سید حسن نصرالله پس از حمله اسراییل به لبنان

    امام موسی صدر اولین جرقه مبارزه

    سید حسن نصرالله متولد ۳۱ اگوست ۱۹۶۰ روستای البزوریه در جنوب لبنان است. پدرش «عبدالکریم» سبزی و میوه‌فروشی می‌کرد و حسن برای کمک به پدر به دکان وی رفت‌ و آمد داشت، در دکان و بر سینه دیوار آن، عکس امام موسی‌صدر آویزان بود. عکسی که اولین جرقه های محبت موسی صدر و جنبش امل را که آن زمان به جنبش محرومان معروف بود در دل سید حسن روشن کرد. با اینکه با هیچ‌یک از علمای دینی آن‌وقت در ارتباط نبود و خانواده‌اش هم، یک خانواده دینی شاخص نبود، ولی سیدحسن نوجوان، علاقه‌مند به دین بود و این علاقه در حیطه انجام فرایض معمول مانند نماز و روزه محدود نبود، او فراتر از این‌ها هم می‌رفت. این علاقه وی را واداشت که با سن کمی که داشت در سال 1976 به نجف برود و تحصیلات حوزوی خود را در آنجا آغاز کند. در سال 1978 به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر(عج) که شهید سید عباس موسوی آن را تاسیس کرده بود تحصیلات حوزوی خود را پی گرفت و در همان حال به فعالیت های سیاسی در جنبش امل مشغول شد و مسول سیاسی جنبش امل در منطقه بقاع شد.

    تاسیس حزب الله

    پس از آنکه امام موسی صدر در لیبی به صورت مرموزی ربوده شد، اختلافات بسیاری در سطح رهبری جنبش امل به وجود آمد که در اثر آن و خروج عده ای از رهبران از این جنبش، حزب الله لبنان تاسیس شد. سید حسن در حزب الله نیز مسولیت های مختلفی را عهده دار شد از جمله عضویت در شورای رهبری حزب الله. اما از فضای درس و بحث فاصله نگرفت و به تحصیلات علمی خود ادامه داد تا جاییکه در سال 1989 برای تکمیل تحصیلات خود به قم مسافرت کرد. اما حملات گسترده اسراییل به لبنان و مبارزات حزب الله به او اجازه نداد بیش از یک سال در قم بماند و مجددا به لبنان بازگشت تا در کنار برادرانشان به مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی بپردازد.

    شهادت سید عباس موسوی

    در سال 1992 و پس از شهادت سید عباس موسوی دبیرکل وقت حزب الله لبنان ، با اجماع شورای رهبری حزب الله سید حسن نصرالله به عنوان دبیرکل جدید این جنبش شناخته شد. شهادت سید عباس موسوی به همراه خانواده اش تاثیر به سزایی در روحیه مردم لبنان و به خصوص رزمندگان حزب الله گذاشت و پس از آن بود که مبارزات و حملات حزب الله شکل جدیدی به خود گرفت و حمایت عمومی در میان مردم لبنان از حزب الله رو به فزونی نهاد. در این میان اسراییل نیز در سال های 1993 و 1996 عملیات های خوشه های خشم و تصفیه حساب را به اجرا گذاشت که با مقاومت سرسختانه حزب الله که از کمترین امکانات نظامی برخوردار بود روبه رو شد.

    شهادت فرزند ارشد

    سپتامبر 1997 دو تن از رزمندگان حزب الله در حمله به یکی از مواضع ارتش اسرائیل در منطقه جبل الرفیع در جنوب لبنان به شهادت رسیده و پیکر آنان به دست نیروهای اسرائیلی افتاد. تلویزیون اسرائیل بدون اطلاع از هویت این دو نفر، تصویر خون آلود آنان را به نمایش گذاشت، به سرعت مشخص گردید که یکی از این دو تن، سید هادی فرزند سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله می باشد. انتشار این خبر همانند بمبی در جامعه لبنان صدا کرد و تحول بسیار مهمی در پی داشت.  در تاریخ لبنان، چه در زمان جنگ داخلی و چه در مقابله با تجاوز نظامی اسرائیل، هیچگاه دیده نشد که فرزند یکی از رهبران گروهای سیاسی و یا شبه نظامیان در راه مبارزه کشته شده باشد.   این واقعه موجی از احساسات جوشان همدردی، احترام و شیفتگی را نسبت به دبیر کل حزب الله در میان تمامی طوائف مذهبی لبنان در پی داشت به گونه ای که همه آحاد ملت لبنان از هر دین و مذهبی، تحت تاثیر شدید این واقعه قرار گرفتند. رهبران سیاسی لبنان نیز یکی پس از دیگری به دیدار سید حسن نصر الله رفته و ضمن گفتن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سید هادی نسبت به شخصیت مبارز و صادق دبیر کل حزب الله مراتب قدردانی و احترام خود را ابراز داشتند. این ابراز همدردی و احترام منحصر به لبنان نبود و افرادی چون امیر عبد الله ولیعهد عربستان نیز برای اولین بار در تاریخ حزب الله، با ارسال پیام تسلیت برای دبیر کل حزب الله، حمایت خود را از مقاومت اسلامی اعلام نمود.

    سال2000 طعم شیرین پیروزی

    در سال 2000 و در زمانی که مذاکرات عرفات و مسوولان آمریکایی و اسراییلی برای حل کشمکش خاورمیانه راه به جایی نبرده بود، ارتش اسراییل در یک حرکت یک جانبه و بدون گرفتن کمترین امتیازی از حزب الله، از اراضی اشغالی جنوب لبنان عقب نشینی کرد و به جز مناطق محدود مزارع شبعا نیروهای خود را از همه مناطق تحت اشغال عقب کشید. این شکست مفتضحانه، علاوه بر استحکام بخشیدن به مواضع حزب الله مبتنی بر مقاومت باعث شد تا سید حسن نصرالله به موفقیتی بی سابقه در میان اعراب دست یابد تا این که به عنوان مهمترین شخصیت جهان عرب شناخته شود. از سویی دیگر حزب الله لبنان با تکیه بر این موفقیت توانست حضور خود را در عرصه سیاسی لبنان تقویت کند تا جایی که علاوه بر حضور پرتعداد در پارلمان لبنان سکان تعدادی از وزارتخانه ها را نیز به دست گیرد.

    انتفاضه درسی از حزب الله

    پیروزی های پی در پی حزب الله در عرصه های مختلف سیاسی و نظامی در میان فلسطینیان نیز تاثیر خود را بر جای گذاشت. مردم آواره فلسطین به خصوص جوانان که سال ها دل به روند مذاکرات صلح خاورمیانه بسته بودند دریافتند که با مذاکره مشکل فلسطینیان و رژیم اشغالگر حل نمی شود و با این پیش زمینه انتفاضه دوم مسجدالاقصی شکل گرفت. انتفاضه ای که به حماس قدرتی دیگر بخشید و با پیروزی حماس در انتخابات فلسطین وارد مرحله ای جدید شد. مرحله ای که دیگر با جنگ شش روزه اعراب و اسراییل پایان نمی یابد چه آنکه نصرالله در پیام خود چنین گفت:

    از حالا به بعد شما جنگی تمام‌عیار خواستید پس این هم جنگ تمام عیار شما این را خواستید. حکومت شما خواست قواعد بازی تغییر کند پس بنابراین، قواعد بازی تغییر می‌کند. شما نمی‌دانید امروز با چه کسی می‌جنگید. شما با فرزندان محمد (ص)، علی، حسن و حسین (ع) و با اهل بیت رسول خدا و اصحاب او وارد جنگ شده‌اید. شما با قومی می‌جنگید که ایمانی فراتر و برتر از همه انسان‌های این کره خاکی دارد. شما خواستار جنگی تمام‌عیار با قومی شدید که به تاریخ، فرهنگ و فرهنگ خود افتخار می‌کند و قدرت مادی، امکانات، مهارت، خرد، آرامش، رویا، عزم، ثبات و شجاعت دارد و به امید و یاری خدا روزهای آینده را میان ما و شما خواهیم دید.

    یادداشت حامد باعنوان قرآن و هشدار به صهیونیست‏ها را بخوانید.


    پیامبر اعظم نظرات دیگران ( )

  • مادر نویسنده: محمد جواد
    شنبه 85/4/24 ساعت 4:51 عصر

    مثل، ستارگان که در آسمان، جا دارد،
    مثل، گل که در ساقه ء خود جا دارد،
    مثل، خون که در رگهای وجود جا دارد،
    مثل انسان که در زمین جا دارد،
    مثل روشنی، آفتاب که در مهتاب جا دارد،
    ای مادر عزیز ! محبت تو در دل من جا دارد،
    و خودت در زندگی ام وجود داری!

    سمیرا سحر


    دل نوشته‏ها نظرات دیگران ( )

       1   2      >