سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفر به کویت (4) دیوانیه - رسانه




خداوند، آدم هفتاد ساله ای را که در رفتار و جلوه، چون جوان بیست ساله است، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله] پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
اوقات شرعی
کل بازدیدها:263981 .:. بازدید امروز:30
موضوعات نوشته ها

لینک به لوگوی من
سفر به کویت (4) دیوانیه - رسانه

دوستان من

جستجو در متن وبلاگ

جستجو:

اشتراک در خبرنامه
 

آرشیو

آهنگ وبلاگ

وضعیت من در یاهو
  • سفر به کویت (4) دیوانیه نویسنده: محمد جواد
    سه شنبه 86/5/16 ساعت 12:18 عصر

    یکی از پدیده های فرهنگی اجتماعی که در کویت با آن روبه رو شدم دیوانیه بود و تقریبا هر هفت روزی را که در کویت بودم به یک دیوانیه سر زدم.
    دیوانیه نوعی گردهم آیی و نشست مردمی و بدون سازمان دهی است که محور آن معمولا یک شخصیت شناخته شده سیاسی، دینی، فرهنگی و یا ریش سفید و بزرگ یک منطقه و یا طائفه است، و به همین خاطر معمولا افراد شاخص و شناخته شده معمولا بخشی از منزل خود را در قالب یک سالن مبله و مناسب بر ای تجمع مردم قرار می دهند تا دیوانیه را در آن برگزار کنند.
    زمان برگزاری دیوانیه ها معمولا از بعد از نماز عشا تا پاسی از شب و گاهی تا نیمه های شب با توجه به موضوع آن است. و به همین خاطر نوع پذیرایی این دیوانیه ها بسته به زمان برگزاری و وضعیت مالی صاحب دیوانیه متفاوت است. این پذیرایی ها از قهوه مخصوص (تلخ و در فنجان های کوچک) شروع شده و تا شام هم ادامه دارد. ولی به صورت معمول نوعی از ساندویچ پنیر و گوشت در اکثر دیوانیه ها سرو می شود.
    در دیوانیه ها مباحث مختلف سیاسی روز، مباحث شهری، سوال های فقهی و شرعی و حتی گاهی مباحث ورزشی مطرح می‏شود.
    دیوانیه در واقع یک نوع کلوپ است که با توجه به موضوع آن، علاقه مندان به آن موضوع در آن حضور پیدا کرده و به بحث و گفت و گو می پردازند.
    مراسم روضه خوانی از جمله نقاط اشتراک دیوانیه های مذهبی شیعیان کویت است.
     

    سالن مبله دیوانیه بخشی از خانه شخصیت های مهم و تاثیر گذار کویتی است


    رسانه نظرات دیگران ( )